dijous, 11 de setembre del 2008

JG Ballard

Ahir, abans d'un sopar amb una amiga, que havia d'acabar (com tantes altres vegades) prenent el pèl a homes que amb l'arribada de la nit surten a caçar (ei, això si, amb el seu consentiment!), vaig passar pel CCCB a veure si hi feien alguna cosa que m'ocupés les dues hores que tenia lliures fins a les 10 de la nit.
Era una nit especial. TV3 celebrava anys i els museus obrien les portes a la nit. No tenia ni idea de què anava l'exposició anunciada al carrer. Vaig entrar i em vaig assentar a veure un curtmetratges "ballardians" segons deien els del CCCB. Fins ahir a les vuit de la nit JG Ballard no existia per mi, per tant el concepte balardià era inimaginable.
A mig curt ens van avisar que començava a l'auditori la projecció de Low-Flying Aircraft, adaptació cinematogràfica d'un relat de Ballard. I com que no tenia res millor a fer, me n'hi vaig anar sense esperar-ne res en concret. Low-Flying Aircraft (Aparell de vol rasant) ha de ser necessàriament un relat brutal, a jutjar per la pel.lícula. És d'aquestes històries futuristes-catastrofistes (s'han de tenir en compte les paraules del propi Ballard: "Crec en la inexistència del passat, en la mort del futur i les infinites possibilitats del present"), en què el món tal com el coneixem està destinat a desaparèixer i els pocs supervivents vaguen pel món que saben que ha de finir.
Ja us dic que no és una peli fàcil de veure, com sembla ser que tampoc és fàcil de llegir Ballard, tal i com va fer notar un dels espectadors. Però és d'aquelles històries que aconsegueix fer-te submergir en una altra realitat, que en definitiva amaga moltes pinzellades de la realitat pròpia.
Em va recordar molt una peli del Wim Wenders, L'estat de les coses, i vaig pensar que potser aquesta també era una adaptació d'alguna obra de Ballard. Però no, ho he mirat hi tant sols es tracta d'una autèntica obra de Wenders.
L'exposició del CCCB encara no l'he vist, ni tampoc he llegit cap llibre de Ballard, però em sembla que ja en sóc fan!
Ja he localitzat un llibre seu a la biblioteca local (es tracta de El mundo sumergido) que penso llegir tant aviat com pugui. I si canvio d'opinió us ho faré saber.